اخبار و مقالات

​تجارت خارجی محصولات کشاورزی ایران با 18 درصد کاهش مواجه است
تاریخ انتشار : 1395/4/14 ساعت 10:10:03


تجارت خارجی محصولات کشاورزی ایران با 18 درصد کاهش مواجه است

 
کشاورزی> نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: تجارت خارجی محصولات کشاورزی ایران با 18 درصد کاهش در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
به گزارش ایرنا، علی شریعتی مقدم شامگاه روز سه شنبه در همایش نقش و کاربردهای فن آوری نانو در توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی که در سالن آمفی تئاتر اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال 93 شش میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است که این میزان با 18 درصد کاهش در سال 94 به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار کاهش یافت. 
شریعتی بیان کرد: سال گذشته میزان صادرات در دام زنده 234 میلیون دلار، محصولات زراعی باغی دو میلیارد و 793 میلیون دلار، مواد لبنی 620 میلیون دلار و شیرینی و شکلات 476 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 93 کاهش چشمگیری داشته است. 
شریعتی مقدم ادامه داد: هم اکنون ایران در نمایشگاه توانمندی های بخش کشاورزی در کشور روسیه غرفه زده و با تمام تعاملاتی که در سال گذشته با این کشور داشته ایم و با وجود قطع ارتباط تجاری کشور ترکیه با روسیه و ایجاد فرصت برای ایران، به هیچ وجه نتوانسته ایم در ایجاد ارتباط تجاری با روسیه عملکرد خوبی داشته باشیم. 
شریعتی مقدم افزود: در بخش تولیدت لبنیات نیز به علت اصرار وزارت کشاورزی در جهت استفاده تولید کنندگان از شیر خشک در افزودنی های خود، شاهد کاهش در تولید و صادرات مواد لبنی بوده ایم. 
وی گفت: سال گذشته در واردات گندم نیز 54 درصد کاهش داشتیم که این امر موجب کاهش تولید در صنعت آرد سازی شده است. 
وی اظهار کرد: هم اکنون کارخانه های آرد سازی فقط با 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند در حالی که کشورهایی همچون عراق و افغانستان بزرگترین وارد کنندگان آرد هستند و ما می توانیم با صادرات این محصول به این کشورها به موفقیت های چشمگیری در بخش صادرات برسیم. 
شریعتی مقدم، کاهش 13 درصدی تولید گندم، نوسانات نرخ ارز، اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها، ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی، مداخله دولت در تنظیم بازار، ناپایداری سیاست های واردات و صادرات، وجود تحریم ها، کاهش کشش بازار و از دست دادن رقابت در بازار جهانی را از جمله علت های رکود در عرصه صنعت کشاورزی برشمرد. 
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات اتاق بازرگانی، تناقض آماری بین وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی می باشد که این امر همواره ما را با چالش مواجه کرده است. 
حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: سال گذشته یک میلیون و 300 هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید و به نقاط مختلف دنیا صادر شده است. 
وی اظهار کرد: از شش مرز تجاری آذربایجان غربی، سه مرز تعطیل است که در این میان مرز رازی از نزدیک ‌ترین مرزها به شهرستان ارومیه محسوب می شود که به علت کمبود زیرساخت فعالیت چندانی ندارد. 
انتظار افزود: صنعت نانو بهترین روش برای توسعه صنعت کشاورزی آذربایجان غربی است که با استفاده از آن محصولات صنعتی پیشرفته‌ای وارد عرصه کشاورزی می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون 96 درصد از سرمایه‌ گذاری‌های صنعت کشاورزی در ایران توسط بخش خصوصی انجام شده است ولی استان آذربایجان غربی به علت حمایت نکردن دولت از این امر بی بهره است. 
انتظار اضافه کرد: مصرف درست و بهینه آب در صنعت کشاورزی و استفاده از روش آبیاری قطره ای می تواند میزان مصرف آب را به یک چهارم کاهش دهد و بهتر است به جای محدود کردن کاشت نهال سیب، روش آبیاری را مکانیزه کنیم. 
به گزارش ایرنا، همایش نقش و کاربردهای فن آوری نانو در توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی در حوزه محصولات باغی، صنایع تبدیلی و غذایی با حضور مسئولان و کارشناسان در سالن آمفی تئاتر اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد. 
در این همایش امیر اردستانی عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر مطالبی در خصوص نقش فن آوری نانو در توسعه صنعت کشاورزی و قابلیت متحول ساختن صنایع غذایی و کشاورزی را با ابزارهای جدید برای درمان مولکولی بیماری‌ها، شناسایی سریع امراض و افزایش توانایی گیاهان در جذب مواد مغذی به ارائه اطلاعات پرداخت.